Thursday, December 25, 2008

KAIN CINTA PUTIH(kisah seorang anak soleh)


Peluh mengalir deras membasahi seluruhtubuh kecil yang sedang asyikmembanting tulang empat kerat. Setiapkali titisan peluh itu mengalirmeluruti dahi menuju ke kelopak mata,pantas dikesat dengan lengan bajunya.Rasa letih mula menjalar perlahan-lahan menyerap ke seluruh tubuh.Namun, tubuh kecil itu tetapmenggagahkan diri untuk menghabiskanbakian kerjanya. Jika dituruti rasaletih dan penat itu mungkin akanmengakibatkan seisi rumahnya kelaparan.
“Pak Majid! Lidi yang telah diraut niKudin letakkan di atas para bawahrumah. Buah kelapa yang Kudin kutiptadi, semuanya Kudin kumpulkan di tepitangga di belakang rumah sana” ujarKudin sebaik sahaja usai kerjanyameraut lidi serta memungut buah-buahkelapa kepunyaan Pak Majid.
“Kudin! Ini duit upah untuk hari ini.Besok boleh tak Kudin tolong Pak Majidbersihkan kebun?” kata Pak Majidsambil menghulurkan sejumlah wangkepada Kudin.
“Insya Allah. Kalau mak Kudin taksakit, Kudin datang bantu Pak Majidbesok” balas Kudin. Setelah berjabattangan, Kudin meminta izin pada PakMajid untuk pulang ke rumahnya. Dengansecangkir senyuman ikhlas, Pak Majidmembenarkan Kudin pulang. Selepasterungkap lafaz salam Kudin punmeninggalkan Pak Majid.
Kudin mendongak ke langit. Sangmentari yang garang membakar, betul-betul tegak di atas kepalanya. Suatupetanda menandakan bahawa waktu Zohorhampir tiba. Seolah-olah ia adalahsatu suruhan tanpa suara kepada semuamanusia yang beriman agar bersiap-sedia untuk menunaikan tiang agama.Langkah kaki yang disusun semakinpantas diatur. Menyusuri denai dansemak menuju ke pondok usang tinggalanAllahyarham bapanya. Sekalipun pantas,kewaspadaan terhadap rintangan yangsedia tersaji menjadi satu signifikandalam dirinya. Kecelakaan mungkinboleh berlaku. Paku, duri dan kacabakal tertusuk menembusi telapakkakinya andai dia tidak berwaspada danberhati-hati. Rutin hariannya akantergendala sekiranya hal sedemikianmenimpa dirinya.
****************************************
“Assalamualaikum, Mak! Abang balik ni”laung Kudin memanggil ibunya.“Waalaikumussalam. Anak mak dah balik.Masuk nak” jawab makcik Habibah, ibuKudin. Dia hanya mampu menyambutkepulangan anaknya itu sehari-haridengan kata-kata manis. Diamengharapkan agar kata-kata itumenjadi pemangkin serta penawarkeletihan anaknya. Kalau diikutkanhati dia tidak mahu mengizinkan anaksulungnya itu bekerja. Dia amatmenginginkan Kudin mendapat pelajaranseperti anak-anak orang lain yangseusianya. Tapi kuasa Allah mengatasisegalanya. Dia kini lumpuh kedua-duabelah kaki akibat dari kemalangan yangdialaminya ketika Kudin masih berusiadua tahun dan Zubaidah anak keduanyaberumur setahun. Kemalangan itu telahmeragut nyawa suaminya yang merupakanketua keluarga mereka. Tetapi diayakin bahawa Allah s.w.t tidakbersifat kejam. Allah s.w.t tidakmenzalimi keluarganya. Ujian yangdialaminya kini adalah tarbiah dariAllah. Ujian ini bukanlah satupenganiayaan tetapi satu penilaiandari Allah terhadap dirinya. Dia jugatelah menitipkan keyakinan initerhadap kedua-dua anaknya. Merekaanak-beranak redha dengan ketentuanAllah ini.
“Mak dah makan?” tanya Kudin sebaiksahaja kakinya melangkah masuk.“Belum. Mak tunggu abang. Kita makansama-sama ya”
“Baik. Em! Adik mana mak?”
“Ke belakang katanya tadi. Ambilbatang lambok buat ulam” ujar MakcikHabibah.
Kudin melangkah keluar meninggalkanibunya menuju ke belakang rumah mereka.
“Zubaidah! Awak buat apa tu?” tegurKudin. Sejak dia pandai menyebut namaadiknya itu, belum pernah diameringkaskan nama Zubaidah. Dia sangatmenyayangi adiknya. Zubaidah jugasenasib dengannya. Tidak mendapatpendidikan kerana kemiskinan keluargamereka.
“Ambil lambok ni. Abangkan suka makanulam lambok cicah dengan sambaltempoyak. Adik goreng ikan je hari ni.Tak sempat nak masak gulai. Tadi,asyik sangat berkebun sampai terlewatmasak. Abang tak marahkan?” ujarZubaidah sayu. Dia bimbang akandimarahi abangnya.
Kudin menghampiri Zubaidah lantasmendakapnya dengan penuh manja.Diusapnya rambut halus Zubaidahperlahan-lahan. Dahi si adik dikucup.Ditatapnya wajah Zubaidah beberapaketika. Kemudian diukirnya sekuntumsenyuman untuk Zubaidah.
“Tak marah. Adik abang tak pernah buatabang marah. Tak ada gulai pun kitatetap makan jugak kan. Bukankah makselalu pesan pada kita yang makan niuntuk hidup dan bukan hidup untukmakan. Adik abang ingat lagikan” tuturKudin menyantun lembut.
“Adik ingat abang” balas Zubaidah.
“Em! Zubaidah tanam apa hari ini?”tanya Kudin.
“Kacang panjang dengan timun. Sedap nikalau cicah dengan tempoyak” jawabZubaidah sambil tersenyum bangga.
Kedua-dua beradik itu berjalan dalampelukan melangkah masuk ke dalamrumah. Mereka kemudian makan bersama-sama. Tengahari itu mereka sekeluargamakan dengan penuh kemesraan. Kudindan Zubaidah bergilir-gilir menyuapnasi ke mulut ibu mereka. Ibu lumpuhitu seakan terlupa akan kesempitanhidup mereka bila melihat telatahkedua-.dua anaknya
************************************************
“Siapa tahu apa maksud anak soleh?”tanya Ustaz Taufiq menguji kefahamanmurid-muridnya. Semua muridnyaterlopong sambil berpandangan sesamamereka. Tidak kurang juga segelintirdari mereka yang menggaru-garu kepalayang tidak gatal.
“Nurul Husna! Boleh terangkan padakawan-kawan apa yang Nurul Husna tahutentang anak soleh?” soal Ustaz Taufiqkepada salah seorang muridnya yangsedang asyik membelek-belek kotakpensel. Dalam keadaan terpinga-pingaNurul Husna senyum tersengih. Giginyayang rongak bahagian depanmengurangkan sedikit seri wajahnya.Ustaz Taufiq tersenyum. Dia fahambenar dengan kerenah semua muridnya.Diajunya soalan yang sama kepada AbdulRafiq pula. Abdul Rafiq merupakanmurid yang paling nakal dalam kelasitu tetapi amat luas pengetahuannya.Ibunya juga seorang guru agama. Diamengajar di kampung sebelah.
“Saya, kalau anak soleh tu tak tau laUstaz. Tapi kalau anak Salleh tu sayakenal sangat” jawab Abdul Rafiq sambiltangnnya menunjuk ke arah NurShahirah. Nur Shahirah ialah anakPakcik Salleh tukang gunting rambutkampung mereka. Dia terkejut. Kemudianterus menangis kerana kelasmentertawakannya.
“Tap! Tap! Tap!” bunyi rotan diketukke meja. Ustaz Taufiq mententeramkankelasnya. Abdul Rafiq didendanya.Kemudian dia menjelaskan kepada murid-muridnya maksud anak soleh.
“Anak soleh ialah anak yag sentiasapatuh dan taat kepada perintah keduaibu bapanya selagi mana mereka tidakmenyuruh kepada perkara-perkara yangbertentangan dengan perintah Allah dannabi kita Muhammad s.a.w” jelasnya.
“Kita tidak boleh melawan kata-kataibu dan bapa kita. Nabi s.a.wbersabda : Keredhaan Allah ituterletak pada keredhaan kedua ibu bapadan kemurkaan Allah itu terletak padakemurkaan kedua ibu bapa” jelasnyalagi.
“Dan yang paling utama ialah anak yangsoleh ini sentiasa mendoakankebahagian kedua ibu bapanya di duniadan akhirat” sambungnya lagi. Semuamuridnya terdiam. Bermacam-macamreaksi dari mereka apabila mendengarpenjelasan itu. Ustaz Taufiq mengertikeluh-kesah murid-muridnya.
“Kelas! Semua sekali tengok Ustaz?”pintanya.
Semua murid memandangnya. Diamembiarkan mereka terdiam sebentar.Sambil menarik nafas dia bertanyakansatu soalan kepada mereka.
“Awak semua sayang tak pada mak danayah awak?” soalnya.
“SAYANG” jawab mereka serentak.
“Awak semua nak tak mereka masuksyurga?” soalnya lagi.
“NAK”
“Jadi, kalau awak semua nak merekamasuk syurga, awak semua kena rajin-rajin belajar tentang Islam. Sebabanak yang sayangkan ibu dan bapanyamesti pandai tentang agama Islam.Agama Islam mengajar kita cara berdoauntuk kebahagiaan ibu bapa kita. Kalauawak semua nak pandai berdoa untuk makdan ayah awak, mesti kena datangsekolah agama hari-hari. Inilah buktikita cintakan mak dan ayah kita”jelasnya berjela.
“Apa bukti cinta kita pada mak danayah kita?” tanya Ustaz Taufiq padamurid-muridnya.
“KITA KENA DATANG SEKOLAH AGAMA TIAP-TIAP HARI SUPAYA KITA PANDAI BACA DOAUNTUK KEBAHAGIAN MAK DAN AYAH KITA,USTAZ” serentak dijawab oleh semuamuridnya.
Kudin yang sedari tadi duduk di luarkelas menitiskan air matanya. Diahanya mendengar pengajian itu dariluar kelas kerana tidak mampu untukmembayar yuran. Begitulah rutinhariannya hampir setahun. Selama itujuga tidak seorang pun menyedarikehadirannya. Dia juga tidak inginkehadirannya diketahui. Bimbangmengganggu ketenteraman orang lain.Memang itulah hakikatnya. Kanak-kanakkampung itu tidak berapa suka berkawandengannya. Malah mereka menggelarnyadengan gelaran Kudin Kurap. Diasendiri sehingga kini masih memikirkankenapa dia digelar “kurap” walhalsetompok kurap pun tidak pernahbertunas di tubuhnya. Barangkalikerana pakaiannya yang lusuhmenyebabkan dia dihina sedemikian.
Kudin mengesat air matanya. Otaknyaberputar memikirkan kata-kata UstazTaufiq sebentar tadi. Bukti cintaseorang anak kepada ibu bapanya ialahhadir ke sekolah agama setiap hari.Kenapa? Supaya faham tentang agamaIslam. Untuk apa? Untuk mengetahuicara mendoakan kesejahteraan mereka.Sekali lagi air matanya berderai kepipi. Bagaimana mungkin untuk diahadir ke sekolah setiap hari. Hendakmembayar yuran pun dia tidak mampu.Hidupnya sekeluarga sekadar kais pagimakan pagi, kais petang makan petang.Kalau setakat mendengar dari luarkelas sebegini bagaimana untuk dialekas pandai berdoa. Belajar perludiuji. Ujian untuk mengetahui tahapkefahaman seseorang. Itulah antarabutiran permata bicara yangdidengarinya dalam khutbah jumaat yanglepas. Dia tidak bisa diuji kalautidak hadir ke sekolah seperti kanak-kanak seusianya.Kudin terus menangis sambil meratapitakdir dirinya. Bukan menyesali. Tapidia seorang kanak-kanak. Dia tidaksetabah ibunya. Air matanya mencurah-curah. Tangisannya menyerap masuk kedalam kelas tanpa ia sedari. Suaratangisannya telah menarik semua muridberlari meluru ke arah jendela.
“KUDIN KURAP!” jerit mereka serentak.Kudin terkejut dan cuba lari beredar.Akan tetapi langkah kakinya terhalangoleh suara Ustaz Taufiq yangmemanggilnya. Ustaz Taufiq bergegas keluar kelas mendapatkan Kudin.
“Siapa nama awak?” tanyanya pada Kudin.
“Fakhruddin bin Mansur”
“Tapi orang panggil saya Kudin” jelasKudin.
“Tak mengapa. Kalau orang panggil awakKudin biar Ustaz panggil awakFakhruddin. Nama kita adalah doa”jelasnya.
“Kenapa Fakhruddin tak masuk kelasbelajar bersama kawan-kawan lain”tanyanya pula.
“Saya tak ada duit untuk bayar yurandan beli baju, Ustaz” jawab Kudin.
Ustaz Taufiq berfikir seketika.Dahinya berkerut. Dipejamkan matanyamengharapkan pertolongan daripadaAllah s.w.t agar bisa dirungkaikannyamasalah ini. Hati dan fikirannyaberbicara rancak mencari jalanpenyelesaian.
“Macam ni la Fakhruddin. Soal yuran tuawak tak perlu fikirkan. Taulah Ustaznak uruskannya. Cuma tentang baju tumasalah sikit. Sekolah ni sentiasadipantau oleh pegawai dari majlisagama. Mereka mahu semua murid di sinidatang sekolah dengan pakaian seragam.Baju melayu putih sepasang sertasampin hijau dan bersongkok hitam.Ustaz tak mampu nak bantu awak belibaju tu” terangnya memberi jalan.
“Berapa harga baju tu Ustaz?” tanyaKudin.
“Ustaz tak pasti sebab ustaz tak adaanak lelaki. Setahu Ustaz kita kenatempah baju tu. Cuba awak tanya padakedai Ah Seng di pekan” sarannya.
“Untuk pengetahuan Ustaz, saya bekerjamengambil upah membantu orang-orangkampung. Beginilah, mulai esok sayaakan bekerja dengan lebih kuat. Walauapa cara sekalipun saya mesti dapatkanbaju itu. Baju itu nanti akan menjadibukti cinta saya pada mak dan ayahsaya” ujar Kudin penuh bersemangat.Ustaz Taufiq sungguh terharu. Diaberdoa didalam hati memohon kejayaanKudin.
*********************************************
Sejak hari itu Kudin bekerja dari pagihingga lewat petang. Berbagai-bagaikerja yang dilakukannya. Menebas,mengutip kelapa, membersih kolam ikandan banyak lagi. Tujuannya hanya satu.Baju seragam sekolah agama. Dia mestiberusaha dengan sekuat tenaganyakerana Allah sentiasa bersikap adilterhadap hamba-hambaNya. Kurnia Allahsetimpal dengan usaha hambaNya.Sekiranya kuat kita berusaha makabanyaklah yang akan kita perolehihasilnya dan begitulah sebaliknya. Bakkata pepatah, dimana ada kemahuan disitu ada jalan.
Tiga minggu Kudin memerah keringatuntuk mencapai cita-citanya. Hari inidia akan ke kedai Ah Seng di pekanuntuk menempah baju yang diingininya.Dia merasakan wangnya telah mencukupi.Sengaja dia tidak bertanya terlebihdahulu tentang harga di kedai Ah Sengseperti yang disarankan oleh UstazTaufiq. Upah selama tiga minggu kerjabermati-matian dirasakannya cukupuntuk menempah baju seragam tersebut.Sebelum ke pekan dia bertemu dahuludengan ibu dan adiknya Zubaidah untukmemberitahu hajatnya ini. Merekaberdua gembira mendengarnya.
“Zubaidah! Abang janji. Kalau abangdah masuk sekolah agama nanti, abangakan ajar adik apa yang abang belajar”ujar Kudin kepada Zubaidah.
“Terima kasih abang. Eh! Silap. UstazAbang” jawab Zubaidah sambilberseloroh mengusik abangnya.
“Ini janji abang, Zubaidah. Abang nakkita berdua jadi anak yang soleh” ujarKudin bersemangat. Zubaidah mengangguk-angguk tanda faham dengan maksudabangnya.
“Adik jaga mak ya” pesan Kudin padaZubaidah.
“Mak! Baju itu nanti akan menjadibukti cinta dan kasih sayang abangpada mak, ayah dan adik. Mak doakanabang ya” kata Kudin pada ibunya.
“Mak sentiasa mendoakan kebaikan untukanak-anak mak” jawab ibunya denganlinangan air mata kebanggaan.
Kudin pun meniggalkan ibu dan adiknyamenuju ke pekan. Dalam perjalanan diamembayangkan betapa segaknya diadengan pakaian seragam itu nanti. Diasemestinya puas. Pakaian seragamitulah tanda cintanya terhadapkeluarganya. Dan yang palingmembanggakan ialah dia mendapatkannyadengan wang hasil usahanya sendiri.
*************************************************
“Tauke! Saya mahu tempah baju untuksekolah agama. Berapa dia punyaharga?” tanya Kudin kepada tauke AhSeng.
“Oh! Lu budak. Gua ada kenai sama lu.Bapak lu punya nama Mansur kan?” tanyatauke Ah Seng.
“Ya la tauke. Macam mana tauke bolehkenal saya punya bapak?” tanya Kudinkehairanan.
“Gua ha. Sama lu punya bapak banyakbaik dulu-dulu. Lu tadi mau tempahsekolah agama punya baju bukan. Diapunya halga RM35. Tapi itu mahal punyakain la. Kalau mulah punya kain guakasi lu RM20. Tapi itu kain Melayubikin bungkus olang mati la” jelastauke Ah Seng.
“Itu songkok berapa harga dia tauke?”tanya Kudin sambil menunjuk ke arahsongkok hitam di dalam almari kaca.
“Itu RM25 satu. Lu mau ka?”
“Mahal la tauke. Saya ada RM30 saja”
“Ini macam la budak. Gua punya anakala ini songkok. Dulu dia ala masuksekolah punya pancalagam. Sikalangtatak ala pakai lagi. Gua kasi luangkat. Hadiah gua sama lu. Dia punyakepala sama lu punya kepala ala sama”
“Terima kasih tauke. Saya mau angkatkain yang murah punya. Lebih duit nisaya bikin belanja”
“Banyak bagus la itu macam. Sini mali.Gua kasi ukur lu punya badan dulu”minta tauke Ah Seng. Sambil mengukurdia rancak bercerita itu dan initentang bapa Kudin. Ternyata merekaterlalu akrab suatu masa dulu.
“Lagi satu minggu lu latang sini kasiangkat lu punya baju. Itu jam juga luboleh masuk sekolah agama” beritahutauke Ah Seng.
“Terima kasih tauke. Ini baju tandacinta saya pada saya punya mak, ayahdan adik saya”
“Banyak baik lu punya hati. Sayabanyak suka dapat jumpa lu ini hali”
“Terima kasih tauke. Saya balik dulu”
Kudin terus berlari pulang ke rumahnyakerana terlalu gembira. Dia perlusegera sampai ke rumah untuk berjumpaibu dan adiknya. Mereka juga harusmerasai sama berita gembira ini.
“Hoi! Budak. Jangan lali. Jalan pun luboleh sampai rumah” jerit tauke AhSeng kepada Kudin dari dalam kedainya.Kudin berpaling sambil melambai-lambaitangannya kepada tauke Ah Seng.
“BANG!!!”
Dengan tidak semena-mena muncul sebuahkereta yang bergerak laju menghala kearah Kudin serta melanggar tubuh kecilitu. Hentakkan yang kuat menyebabkanKudin tercampak 30 meter ke hadapan.Tauke Ah Seng yang melihat kejadianitu di depan matanya menjerit sekuathati. Dia kemudian berlari ke arahKudin. Kudin yang ketika itu tercungap-cungap tanpa sebarang suara. Tauke AhSeng memangku kepala Kudin yangdiselubungi darah di atas pahanya. Diaberteriak kepada orang ramai supayamenahan mana-mana kereta untuk membawaKudin ke hospital berdekatan.
Darah yang mengalir deras terus-menerus keluar dari mulut, hidung danmata selain melalui bahagian kepalaKudin yang luka parah. Kaki dantangannya terkulai. Kudin berdengkur.Dari perlahan bertukar kuat. Kemudiankeluar darah berbuih dari mulutnya.Selepas itu tiada lagi sebarang tindakbalas dari tubuh kecil itu. Kudintidak bergerak. Nafas yang tadinyatercungap-cungap kini telah terhenti.Terhenti untuk selamanya. Orang ramaiyang mengerumuninya menggeleng-gelengken kepala. Kudin telah pergimenemui Tuhannya.
*************************************************
“Mana la abang kamu ni Zubaidah? Dahnak masuk Asar masih tak balik-baliklagi” rungut Makcik Habibah.
“Entahlah mak. Biasanya sebelum sampaiZohor abang dah ada di rumah” jawabZubaidah.
“Eh! Mak. Tengok sana tu. Ada vanmasuk ke rumah kita” kata Zubaidah.
Makcik Habibah kaget. Dia tergamammelihat sebuah van menghala kerumahnya. Dia kenal benar dengan vanitu. Van jenazah hospital. Zubaidahhanya memerhatikan van itu sehinggaberhenti di hadapan pintu rumahnyatanpa mengerti seperti ibunya. Keluardua orang lelaki dari van tersebutmenuju ke depan pintu rumah mereka.“Assalamualaikum!” salah seorang darimereka memberi salam.
“Waalaikumussalam” jawab mereka berdua.
“Makcik ni ibu Fakhruddin ya?” tanyalelaki yang seorang lagi.
“Ya” jawab Makcik Habibah.
“Kami harap makcik banyak-banyakbersabar. Anak makcik Fakhruddinkemalangan. Dia dah meninggal. Ni kamidatang hantar jenazahnya” jelasnya.
“Tauke Ah Seng yang tunjukkan kamijalan ke mari” ujar lelaki yangmemberi salam tadi.
Zubaidah terus mendakap ibunya sertamenangis sebaik sahaja mendengar kata-kata lelaki itu. Mereka dua beranakberpelukan menangisi pemergian Kudin.
Jenazah Kudin dibawa masuk ke dalamrumah kecil mereka. Jenazahnyadiletakkan ditepi pembaringan ibunya.Ibu lumpuh itu memeluk erat anaknyayang tidak lagi bernyawa. Dikucupnyakedua-dua belah pipi dan dahi jenazahanaknya itu. Kemudian diikuti olehZubaidah melakukan seperti apa yangdilakukan oleh ibunya. Lama diamendakap. Dia tidak mahu melepaskanpelukannya. Makcik Habibah menenangkananak perempuannya itu. Zubaidahmengalah dengan kata-kata ibunya. Diaterusan menangis dipangkuan ibunya.
“Nyonya! Ini kain lu kasi bungkus lupunya anak. Tadi sebelum kena langgardia ada bili dekat gua punya kedai”kata tauke Ah Seng sambil menghulurkankain putih yang dibeli oleh Kudin dikedainya. Makcik Habibah menyambutkain putih itu. Dia kemudian mengucupkain itu beberapa kali. Kain yangingin Kudin jadikan baju melayu ituakan digunakan sebagai kain kapanjenazahnya. Kain putih yang ingindijadikan bukti cintanya kepada ibu,bapa dan adiknya kini menjadi pembaluttubuhnya bertemu Allah cinta yanghakiki.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...